skip to Main Content

OSJETI IGRU – poziv na predavanje: Inkluzivni dizajn – totalno drugačiji, a koristan svima

U sklopu međunarodnog projekta „Sense of Play / Osjeti igru“ koji je u potpunosti orijentiran na korištenje metodologije inkluzivnog dizajna jedan je poseban segment rezerviran za edukaciju mladih o inkluzivnom dizajnu – i praktičnu i teorijsku. Stoga, pozivamo vas da nam se pridružite na predavanju „Inkluzivni dizajn – totalno drugačiji, a koristan svima“ izv. prof. mr. sc. Sanje Bencetić sa Studija dizajna (Arhitektonski fakultet u Zagrebu) koje će se održati od 9.5.2022. s početkom u 15:15 na Građevinskom fakultetu u Rijeci (dvorana 003).

Predavanje će biti dostupno i putem Zoom platforme, a link za predavanje bit će objavljen na web stranici www.deltalab.hr

Dizajn, posebno inkluzivni, vrijedan je alat za otkrivanje i afirmaciju potencijala i novih vrijednosti, kako proizvodnje i usluga, tako i korištenja. U uvodnom tekstu Sanje Bencetić koji slijedi opisan je tek jedan dio njegovih mogućnosti, a više o inkluzivnom dizajnu, mogućnostima, korištenje i vrijednostima imat ćete priliku saznati na predavanju. Program se realizira u suradnji Građevinskog fakulteta u Rijeci (koordinatorica programa: izv.prof.dr.sc. Iva Mrak) i DeltaLaba – Centra za urbanu tranziciju, arhitekturu i urbanizam pri Sveučilištu u Rijeci (koordinatorice programa: Iva Kelentrić i Morana Matković).

UKRATKO O INKLUZIVNOM DIZAJNU:

„Inkluzivni dizajn se često, potpuno pogrešno, smatra dizajnom za starije osobe i osobe s poteškoćama (invaliditetom). Plemenitim i neprofitabilnim pothvatima za posebne skupine ljudi, drugačije od prosjeka. Ponovo – potpuno pogrešno. Jednako pogrešno kao smatrati dizajn samo estetskim dodatkom koji možda bolje prodaje, ali svakako značajno poskupljuje proizvod. Naravno, uvijek možete angažirati dizajnera da vam samo malo uljepša već osmišljen proizvod. Ali time koristite sramotno mali postotak potencijala svog dizajnera i svoje suradnje s njim. Dizajner je educiran da detektira sve potencijale, realne resurse i ograničenja vaše djelatnosti. Da u skladu s njima osmisli idealno, ili barem optimalno rješenje koje ćete moći uspješno plasirati na tržište, na korist i sreću i vama i vašim kupcima. Educiran je da sazna tko su ljudi koji trebaju vaše proizvode, zašto ih trebaju, gdje i kako će ih koristiti, s kojim problemima se susreću u aktivnostima korištenja i održavanja, kako će taj proizvod utjecati na svoju okolinu, materijalnu (npr. ekologija) i društvenu (ponašanje, navike, odnosi među ljudima i slično). Educiran je da definira kriterije prema kojima se realno može odlučiti koja ideja i koji proizvod su dobri i zbog čega.

Dizajner koji se bavi inkluzivnim dizajnom će, uz sve navedeno, detektirati koje sve skupine trebaju vaš proizvod i mogu imati koristi od njega, te koje skupine ljudi imaju posebne poteškoće pri korištenju (marginalizirane skupine), i koje su i zbog čega potpuno u nemogućnosti koristiti ga (isključene skupine). U suradnji s predstavnicima upravo tih skupina, saznat će koji su problemi još neriješeni, dobit će bolji uvid u probleme i potencijale s kojima se zapravo svi susreću. Zato često surađujemo sa starijim osobama i osobama sa poteškoćama – ne da bismo dizajnirali samo za njih, već da bismo od njih učili kako osmisliti proizvode bolje za sve. Smisao inkluzivnog dizajna je osmisliti proizvode koji omogućuju neku aktivnost svima kojima je potrebna i korisna. Omogućiti je onima kojima nije bila moguća, istovremeno olakšavajući je svima ostalima.“ – Sanja Bencetić

SANJA BENCETIĆ diplomirala je industrijski dizajn 1994. godine na Studiju dizajna Arhitektonskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Nakon diplome djeluje kao samostalni dizajner u području namještaja i malih interijera. Od 2000. godine predaje na istom Studiju dizajna, u početku kao asistent, a danas kao izvanredni profesor na kolegijima Industrijski dizajn, Metodologija dizajna, Ergonomija i Inkluzivni dizajn. Također predaje kolegij Industrijski dizajn na Fakultetu strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu. Titulu magistra znanosti stekla je 2008. godine na Šumarskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu.

Međunarodni projekt „Osjeti igru“ provodi Centar za urbanu tranziciju, arhitekturu i urbanizam (DeltaLab) pri Sveučilištu u Rijeci u partnerstvu s norveškim arhitektonskim uredom Snøhetta i norveškim centrom za dizajn i arhitekturu DOGA te uz podršku Grada Rijeke. Projekt “Osjeti igru” financiran je sredstvima koje osiguravaju Island, Lihtenštajn i Norveška putem EGP-a i Norveškog financijskog mehanizma – Fonda za bilateralne odnose (EEA grants and Norway Grants), uz nadzor Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije RH.

Back To Top