skip to Main Content

#02 INTERVJU > SVJETLANA DESPOT

Novim intervjuom nastavljamo rubriku pod nazivom 12×12. Kroz ovaj nov format predstavljamo 12 relevantnih arhitekata, dizajnera i mislioca o prostoru koje na direktan ili indirektan način povezuje teritorij Rijeke. U drugom intervjuu razgovarali smo s riječkom dizajnericom Svjetlanom Despot.

Svjetlana Despot_produkt dizajn_DataByDespot

1. Koje doba dana preferiraš i zašto?

Večer jer me nitko ne smeta. 😉

2. Surfaš li preko dana?

Danju radim, a večer maštam i stvaram. Ne surfam jer me truje. Izbjegavam surfanje jer ne ostajem svoja. Strah me da će mi u pozadini mozga ostati nešto. Tako izolirana sam potpuno čista od utjecaja!

3. Imaš li avatara na društvenim mrežama i što misliš o tome?

Nemam neki stav.

Svjetlana Despot_Koverta_ low stool _Data By Despot

4. Koji si film nedavno pogledala, a da te se posebno dojmio?

Kraljica pustinje“ biografska drama o Gertrude Bell koju sam gledala prije par dana. Filmu nedostaje izvjesne žestine, to je samo plošni spektakl, ali ipak me se dojmio kao tema i okružje u kojem se zbiva. Spoznavanje same sebe kroz putovanje pustinjom! Jahala sam po pustinji i bila sa Berberima prije par godina. Nigdje na svijetu nije tako tiho. Nema šuma, lišća, pjeva ptica, samo tišina gdje čuješ šum u svojoj glavi. Moji favoriti su ipak Almodovar, njegove kompleksne priče, melodrame, satirični humor, jake boje i dizajn. Želja, strast, obitelj i identitet. Pa Wes Anderson i to njegovo izbjegavanje realizma i oslanjanje na stilizirane i umjetne svjetove u kojima žuta boja igra značajnu ulogu, likovi su nesavršeni i neprilagođeni, a svi u centralnom kadru.

5. Kako vidiš arhitekturu/kulturu u digitalnoj sferi?

Bezosjećano.

6. Za koji svoj projekt možeš reći da ti je najomiljeniji?

Svaki novi! Najdraži mi je uvijek onaj sljedeći projekt jer ću možda u njemu imati mogućnost postići savršenstvo, ali to je nedostižan cilj i upravo zbog toga moj rad nikada nije gotov.

Svjetlana Despot_Interijeri

7. Što bi opisala kao “riječko” kod tebe?

Ne volim trendove. Jednostavno biti svoj – „take it or leave it“.

8. Koji ti je riječki arhitekt najzanimljiviji?

Svaki pokojni. 😉 To je ono izvorno riječko. 😉

9. Misliš li da je modni dizajn bitan u arhitekturi (ili kulturi) i zašto?

Od influencera, missica, glumica, kuhara, …, arhitekata svih vrsta, dizajnera, svi se danas bave dizajnom. To je kao neka zaraza. Ipak, dizajn je znak prosperiteta sredine, o kojem god oblikovanju pričamo, pa i o modi. Živimo u nedovoljno educiranom društvu. Razlika je samo u kvaliteti dizajna.

Svjetlana Despot_zaposlenice godine 2020.

10. Tko je najviše utjecao na ono što si danas?

Geni kameni. 😉

11. Što bi istaknula kao specifično u svom radu i djelovanju?

Dizajn je način življenja, odluka, strast koju osjećate u sebi. Ideje sijevaju nenajavljeno i moraš ih staviti pod disciplinu, inače odu u destrukciju. Najljepše mi je uživanje u procesu! Inspirirana sam svijetom oko sebe, hodam, gledam i slušam. Dizajnirati prostor, proizvod, što god, način je stvaranja jedinstvenog senzornog okruženja koje djeluje neprimjetno i kohezivno. To je jedinstven mikro-svemir koji stvara utjecaj na svoje korisnike i može donijeti sreću, mir i inkluzivnost. Razlog postojanja dizajna je njegova komunikacija sa čovjekom. Radim i shvaćam možda čak previše osobno, nisam posvećena funkcionalnosti, ne skrivam se iza racionalnog i ne volim pripadati vojsci istomišljenika koja potencira jednoumlje.

12. Možeš li trenutnu globalnu pandemiju virusa covid-19 zamisliti kao inspiraciju?

Uči me biti u dobrom društvu sama sa sobom. „If you are lonely when you are alone, you are in bad company!“ J. P. Sartre

Svjetlana Despot_prostorne intervencije na Lukobranu

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Svjetlana Despot dizajnerica je interijera i produkt dizajnerica s više od 25 godina iskustva. Po završetku Građevinskog fakulteta u Rijeci, zapošljava se u IGH (1986. – 1992.) te paralelno pohađa privatnu školu dizajna interijera (1988. – 1990.). Godine 1992. osniva Data Decor dizajn centar koji se od početka bavi dizajniranjem i proizvodnjom uporabnih predmeta. Tada započinje suradnju s hrvatskom industrijom namještaja i tvornicama tepiha, što ju čini pionirkom hrvatskog produkt dizajna. Razvila je niz unikatnih proizvoda za poznate kupce u Hrvatskoj i inozemstvu, ali i proizvode koje hrvatska industrija serijski proizvodi. Stalna želja za usavršavanjem navodi je na pohađanje Chelsea College of Art and Design u Londonu. U sklopu Data Decor centra, osniva zaseban dizajn odjel, Interior & Product Design Studio, koji se bavi dizajnom interijera i produkt dizajnom. Godine 2004. pokreće vlastiti brend Data by Despot.
Zahvaljujući izvrsnom poznavanju materijala i tehnologije proizvodnje, organizirala je proizvodnju i distribuciju proizvoda stvorenih prema DIY modelu. Unutar brenda Data by Despot osmislila je šest kolekcija koje broje više od stotinu različitih predmeta. Svaki projekt, od najmanjih detalja do finalnog proizvoda, istovremeno uključuje spajanje visoke tehnologije i pomalo zaboravljenih tehnika ručnog oblikovanja. Predstavljanje u muzejima diljem svijeta i osvajanje nagrada za kolekcije ovoga brenda doprinijeli su njegovom prisustvu na stranom tržištu.

Back To Top